вторник, 3 януари 2017 г.

Не правете от хобито си бизнес


В интернет битува мнението че ако имаш хоби, най доброто което можеш да направиш е да почнеш да печелиш пари от него, т.е. да го превърнеш в бизнес. На пръв поглед звучи като печалба от лотарията – хем правиш това, което ти доставя удоволствие, хем печелиш пари. Нека да хвърлим втри поглед и да видим защо както и с лотарията, това е прекалено хубаво за да е истина. Всъщност, най-вероятно ще станете без хоби и с неработещ бизнес. Причината за това е че законите, които управляват двата процеса са коренно различни.
Кои са главните разлики между хобито и бизнеса?

1. Мотивацията
Хобито е занимание различно от основната ни професия, в което доброволно влагаме много време, пари и енергия и което ни носи голямо удоволствие и удовлетворение. Докато се занимаваме с хобито, нищо около нас няма значение, времето спира, намираме се в тъй-наречения „поток“ . Дори ако никой не поддържа или одобрява хобито ни, ние сме високо мотивирани да го продължим и да се гордеем с него, т.е. мотивацията при хобито е вътрешна, независима от външни фактори. При бизнеса от друга страна мотивацията е външна и може да се опише с една дума – правене на пари. Доказано е, че Парите са добър мотиватор, когато се касае за скучна и еднообразна дейност, но са лош мотиватор при творческа дейност. т.е ако започнем да получаваме пари за дадена дейност която ни е харесвала, с времето мотивацията се трансформира от вътрешна във външна и дейността престава да ни носи удовлетворение, т.е ако бизнеса е успешен, губим хобито. Всеки родител , който се е опитвал да плаща на децата за домашна работа или оценки , разбира, че в момента, който престане да плаща мотивацията умира.

2. Фокус
Фокуса при хобито е продукта/дейността, а при успешния бизнес е в клиента и неговите потребности. Всеки успешен бизнес започва с идентифициране на незадоволени нужди на клиента просто защото той е готов да плати за задоволяването им. Да се тръгне от хобито значи да се тръгне от продукт и да се търсят хора, които биха платили за него, което е много по-неефективно от гледна точка на броя клиенти и финансовите резултати. Когато започнем да предлагаме продукта от хобито си за пари, ние сме естествено изкушени да го модифицираме така, че да е интересно на по-голям брой клиенти и така лека полека правим компромиси с това което ни харесва да правим за да можем да го продадем по-добре. Отново Това, от което се храни бизнеса е пагубно за хобито.

3. Водеща мисловна система
При хобито водещи са емоциите, при бизнеса рационалното. Хобито изисква творчество и майсторство, за бизнес се изискват допълнителни предприемачески умения по администрация, маркетинг, финанси, управление на персонал. При хобито се активира дясното полукълбо, при бизнеса - лявото. Удоволствието от хобито е именно в това че позволява прехода от логика към творчество, позволява едн
ото полукълбо на мозъка да отдъхне докато се натоварва другото. Прехода от единия към другия процес е ключов за нашето благоденствие. Превръщането на хобито в бизнес ни лишава от единия от полюсите, необходим за нашето равновесие.

4. Значимост
И накрая, малко езотерика. Забелязали ли сте, че когато обичаме дадена дейност дотолкова че да я превърнем в хоби, ние несъзнателно й придаваме прекалено голяма важност. Тя става значима за нас много повече отколкото за другите хора. Практиката показва, че когато повишаваме важността на даден процес, предмет или човек, емоциите ни пречат да действаме оптимално и грубо рационално, което е повече от необходимо когато правим бизнес. При повишена важност успешността ние сме потопени в процеса и не можем да го погледнем отстрани, затова ни е много ниска, обикновено успяваме при дейности които не са от базова значимост за нас. По тази логика е много по-вероятно да успеем в бизнес който ни е умерено приятен и който бихме могли без проблем да заменим с друг.
В сферата на хумора да напуснеш работата си която ти е омръзнала за да правиш бизнес от хобито си е като да напуснеш жената която ти е омръзнала за да се ожениш за любовницата. В резултат отново имаш омръзнала жена но нямаш любовница:)

Няма коментари:

Публикуване на коментар